اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)، یکی از مهم‌ترین مجوزها برای فروشگاه‌های اینترنتی یا استارتاپ‌ها به شمار می‌آید. صدور این مجوز بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیک است. در ادامه با اینماد و اهمیت اینماد در کسب و کارهای اینترنتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

اینماد چیست و چه کاربردی دارد؟

اینماد مجوزی است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک به فروشگاه‌های اینترنتی واجد شرایط و تابع قوانین سایبری، اعطا می‌شود. اینماد که نماد اعتماد الکترونیکی نامیده می‌شود، نشان دهنده‌ قانونی بودن فروشگاه است و باعث جلب اعتماد خریدار می‌شود. در واقع اهمیت اینماد حس اعتمادی است که به مشتری برای خرید مطمئن می‌دهد. اینماد توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعتبار یک ساله صادر می‌شود و در صورت پایبندی فروشگاه به قوانین و عدم دریافت شکایات مردمی، تمدید خواهد شد.

 

اهمیت اینماد در جلوگیری از کلاهبرداری و اعتماد سازی

ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی، شناسایی مالکان حقوقی یا حقیقی کسب و کارها، تایید صلاحیت مالک‌ها، پرداخت اینترنتی امن و امکان پیگیری و شکایت مشتریان در صورت بروز مشکل از علل اهمیت اینماد محسوب می‌شود. خرید اینترنتی یک فرآیند جدید و رو به رشد در دنیای مجازی است که برای بسیاری از افراد با اضطراب و ترس از خرید از سایت‌های کلاهبردار و نامطمئن همراه است. نماد اعتماد الکترونیکی به خریدار این اطمینان را می‌دهد که این فروشگاه یا استارتاپ تابع قوانین فضای سایبری ایران بوده و هر گونه مشکلی از طریق پلیس فضای مجازی( پلیس فتا) قابل پیگیری است.

 

 

تاثیر اینماد در اعتماد مشتریان

اهمیت اینماد زمانی مشخص می‌شود که بتوان با اطمینان گفت در خرید از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی هیچ حقی از خریدار ضایع نخواهد شد و هر مشکلی در صورت پیش‌آمد، از طریق مراجع قانونی  قابل پیگیری است. خرید از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی کاملا امن بوده و حقوق شما به عنوان مشتری کاملا رعایت خواهد شد. هنگام پرداخت در این فروشگاه‌ها، به درگاه اینترنتی امنی متصل می‌شوید و اطلاعات حساب شما محفوظ خواهد ماند. در صورت نارضایتی از محصول خریداری شده، فروشنده موظف است با تعویض محصول یا برگشت وجه پرداخت شده، رضایت شما را جلب نماید. در فروشگاه‌های فاقد اینماد، هیچ کدام از این موارد برای مشتری در نظر گرفته نمی‌شود. ممکن است هنگام پرداخت وجه، به درگاه ناامنی متصل شده و اطلاعات حساب بانکی شما لو برود و کلاهبردارها از حساب شما برداشت غیرقانونی داشته باشند. ممکن است محصول خریداری شده نامرغوب یا معیوب بوده و فروشنده هیچ تعهدی در قبال آن نداشته باشد. اهمیت اینماد در پیشگیری از این گونه اتفاقات کاملا اثبات شده و لازم است افراد از خرید از فروشگاه‌های اینترنتی فاقد این نماد، خودداری کنند.

نظرات کاربران
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.