پارچه های مورد استفاده برای تولید ماسک های مورد استفاده در حال حاضر از منسوجات بی بافت تحت عنوان اسپان باند می باشد.

منسوجات بی بافت اسپان باندی ساخته شده از ترکیبات پلیمری توسط فناوری Freudenberg آلمان و Du Pont امریکا در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی به عرصه تجاری سازی رسیدند. از جمله محصولات تولید شده بر پایه پارچه اسپان باند میتوان به انواع البسه یک بارمصرف پزشکی و زیرانداز‌های بیمارستانی یکبار مصرف اشاره کرد. از پارچه‌های اسپان باند در صنایع مختلف استفاده‌های زیادی می‌شود که کاربرد‌های اسپان باند در صنعت بهداشت و درمان بر این متد است: استفاده به عنوان پارچه لباس بیمارستانی، تولید گان جراح، ملحفه یکبار مصرف، تولید دستمال مرطوب و پاک کننده لاک ناخن، تولید کلاه، ماسک، کاور کفش.

 

 

 

 

 

این در حالی است که؛ پارچه‌های اسپان باند را می توان با ویژگی‌های مختلف تولید کرد. در این مدل از پارچه‌ها علاوه بر ویژگی‌های عمومی نظیر وزن پارچه، رنگ، عرض، طول و… میتوان ویژگی‌هایی نظیر آب دوست یا آب گریز بودن، آنتی باکتریال بودن پارچه، نرمی و لطافت، آنتی یو وی شدن و… را ایجاد کرد.پارچه‌های اسپان باند بصورت متداول از گرماژ ۸ تا ۴۰۰ گرم تولید می‌شود. همچنین پارچه‌های اسپان باند را می‌توان به صورت چند لایه نیز تولید کرد. در صنعت منسوجات بی بافت اسپان باند یک لایه را S و اسپان باند دو لایه و سه لایه را به ترتیب ۲S و ۳S می‌نامند. اسپان‌های چهار لایه را ssss یا sms می‌نامند. این نوع اسپان باند‌ها از نفوذ باکتری و انواع میکروب‌ها جلوگیری می‌کند و در تولید ماسک، گان جراحی و دیگر موارد بهداشتی به کار می‌رود.در اسپان باند سه لایه، لایه وسط از جنس مواد ملت بلون است. ملت بلون (Meltblown) یکی از انواع منسوجات بی بافت است که ظرافت الیاف پارچه و قدرت نفوذ‌ناپذیری بسیار بالا در برابر مایعات آن را تبدیل به یکی از پرمصرف‌ترین انواع منسوجات بی‌بافت کرده است. ماده‌ی اولیه‌ی اصلی در تولید پارچه ملت بلون همچون پارچه‌ی اسپان باند، پلی پروپیلن است. این پارچه از خانواده پارچه‌های بی بافت مثل اسپان باند است که نقش فیلتر را در ماسک دارد و پارچه ملت بلون منسوجات نبافته متشکل از فیلامنت‌های منقطع در طول‌های مختلف و ظرافت ۵/۱ میکرون که با استفاده از تکنولوژی ملت بلون تولید می‌گردد. از بارزترین خصوصیات این نوع پارچه‌ها ظرافت الیاف و قدرت نفوذ ناپذیری بسیار بالا در برابر مایعات می‌باشد.

انواع پارچه های اسپان باند عبارتنداز :

 

پارچه اسپان باند ماسک

پارچه یکبار مصرف برای تولید ماسک می باشد. این پارچه در وزن های مختلفی تولید و به بازار عرضه میگردد. پارچه اسپان باند مورد استفاده برای ماسک بیشتر در وزن های ۳۰ تا ۴۰ گرم تولیدمی شودو در گرماژ های ۱۰ تا ۹۰ گرم تولید می شود. مواد اولیه مورد استفاده برای تولید این پارچه بیشتر بر مبنای پلی پروپلین می باشد.

 

 

پارچه اسپان باند ملت بلون

پارچه های اسپان باند در گرماژهای مختلفی تولید می شوند ، که از گرماژ10 شروع می شود. پارچه مناسب برای تولید ماسک های یکبار مصرف می بایست دارای یک یا دو لایه از پوشش آنتی باکتریال باشد که پارچه های اسپان ملت بلون از این خصوصیت برخوردارند. پس بهتر است از این پارچه ها برای تولید ماسک استفاده شود. پارچه اسپان باند ملت بلون در وزن های مختلف تولید که بهترین وزن برای تولید ماسک ۲۰ تا ۴۰ گرم می باشد.

 

 

تفاوت پارچه اسپان باند و ملت بلون

پارچه اسپان باند و پارچه ملت بلون در مواد اولیه یکسان هستند. تفاوت اصلی این دو پارچه با هم میزان اندازه تارها و جانشینی تارها روی پارچه می باشد. در پارچه ملت بلون تارها با استفاده از قدرت فشار هوا به روی هم فشرده شده به صورتی که نفوذ ناپذیری بسیار بالایی پیدا میکند. پارچه ملت بلون خاصیتی پیدا میکند که از نفوذ آب و مایعات و مواد شیمیایی و گرد و غبار و… جلوگیری میکند. این فرآیند در پارچه ملت بلون باعث شده تا از  این پارچه در صنعت فیلتراسیون و همچنین پارچه ماسک استفاده شود.

پارچه اسپان باند SMS

در تولید پارچه های ماسک و البسه یکبار مصرف تولید پارچه اسپان SMS در خط تولید قرار گرفته است. این پارچه همان پارچه اسپان باند و پارچه ملت بلون میباشد که به صورت ترکیبی برای استفاده ی بهتر در صنعت و همچنین پارچه ماسک و لباس بیمارستانی که مشترک بر روی یک پارچه تولید می شود.در پارچه ی اسپان باند SMS یک لایه پارچه ملت بلون در بین دو لایه پارچه اسپان باند قرار می گیرد. این پارچه برای مصارف پارچه ماسک سه لایه و ماسک N95 و همچینین روپوش بیمار و کاور تخت بیمار بسیار مناسب میباشد.

 

 

در شرایط حال حاضر بدلیل شیوع بیماری کرونا استفاده از  ماسک های یکبار مصرف به یک ضرورت تبدیل شده است.

نظرات کاربران
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.