ماسک های تنفسی از جمله تجهیزات حفاظت فردی هستند که به منظور محافظت از ریه ها در برابر ورود ذرات آلاینده و گرد و غبار موجود در هوا ، و همچنین بیماری های تنفسی و عفونی مانند آنفولانزا استفاده می شوند. این نوع ماسک ها براساس کاربرد و ویژگی های مختلفشان انواع مختلفی دارند که از مهمترین آن ها می توان به ماسک های پزشکی ، دهانی ، فیلتردار و ماسک های مخصوص تنفسی اشاره کرد. در سال اخیر نیز به دلیل شیوع بیماری های واگیر مانند کرونا و آنفولانزا و همینطور گسترش میزان آلودگی هوا ، خرید و استفاده از ماسک های تنفسی به یک ضرورت تبدیل شده است.

  • ماسک های جراحی (یک بار مصرف)

ماسک های جراحی به منظور محافظت از پزشکان و افرادی که در برابر شیوع بیماری های عفونی هستند محافظت می کنند . این ماسک ها به گونه ای طراحی شده اند که دهان و بینی شما را به طور کامل پوشش می دهند و از موادی تهیه شده اند که از ورود ذرات بزرگ ، ترشحات  و ... که ممکن است حاوی ویروس و یا باکتری های باشند جلوگیری می کنند. باوجود اینکه این ماسک ها از ورد ذرات معلق در هوا به دهان و بینی و ما جلوگیری می کنند ، اما چنانچه ذرات کوچک باشند امکان نفوذ از این ماسک ها وجود خواهد داشت. بر اساس مقالات پزشکی فیلتردار بودن این ماسک ها تفاوتی درکابرد آن ها نخواهد داشت و تنها عمل نفس کشیدن را آسان خواهد کرد.

 

 

  • ماسک های N95

ماسک های N95 گونه ای دیگر از ماسک های تنفسی هستند که از ویژگی های مهم و قابل ذکر آن ها می توان به استفاده راحت آن ها ، فیکس شدن کامل روی صورت آن ها مهمترین مطلب فیلتراسیون بالای ذرات ریز معلق در هوا اشاره کرد که مهمترین گزینه برای جلوگیری از انتقال بیماری های حاد تنفسی ، آبله مرغان ، آنفولانزا ، سرخک و ... که از طریق هوا انتقال پیدا می کنند اشاره کرد. این ماسک ها به دو منظور مختلف استفاده در پزشکی و استفاده در صنعت تولید می شوند که بر اساس نوع کاربرد موردنظر خود باید آن ها را خریداری کرد.

 

نکاتی که باید درخصوص استفاده از ماسک های N95 مدنظر قرار داد :

  • سایز ماسک های N95 باید به گونه ای باشد که درهنگام استفاده کیپ صورتتان باشد بدین منظور باید برای کودکان از ماسک های مخصوص کودکان و برای بزرگسالان از ماسک های مخصوص بزرگسالان استفاده کرد.

  • عمر مفید ماسک های N95 ، 8 ساعت بوده و بعد از گذشت 8 ساعت قابلیت استفاده مجدد را نخواهد داشت  و می بایست آن را تعویض کرد و چنانچه قبل از 8 ساعت هرگونه تغییر اعم از شل شدن بندهای آن و یا خیس و مرطوب شدن آن حتماً باید تعویض شود به گونه ای که آن را داخل یک نایلون پیچیده و در داخل سطل زباله بیندازید.ا

  • در علامت اختصاری N95 ، حرف N به معنی ضدروغن و نفت بودن آن و عدد 95 آن میزان درصد فیلتراسیون ذرات معلقی است که پایه روغنی و نفتی ندارد می باشد.

 

 

 

  • ماسک های P100 یا ماسک گاز (چندبار مصرف)

علامت اختصاری P100 به معنای آن است که این ماسک ها قابلیت فیلتراسیون مواد روغنی و نفتی را دارند و قابلیت فیلتراسیون ذرات روغنی و نفتی و غیر روغنی و نفتی را تا مرز 100 درصد دارد که کاربرد اصلی آن در مشاغلی مثل نقاشی و نجاری که در معرض سرب و آزبست و حلال های شیمیایی قرار می گیرند می باشد.

 

  •   ماسک های کامل صورت یا ماسک های الکتریکی تصفیه کننده هوا (چندبار مصرف)

این ماسک ها به دلیل داشتن تصفیه کننده هوا قابلیت محافظت از افراد را در برابر گازها و بخارات سمی را دارند و همینطور به خاطر شکل و نوع طراحی آن ها از چشم افراد هم محافظت می کند. این ماسک ها به دلیل داشتن تصفیه کننده هوا برای آن دسته از افرادی که دچار مشکل تنفسی هستند در برابر ویروس کووید-19 محافظت می کنند.

 

  • ماسک های تنفسی کپسول دار

این ماسک ها مناسب زمانی هستند که افراد در هوای آلوده قرار دارند و نیاز به هوای پاک دارند و در مشاغلی مانند آتش نشانی کاربرد فراوانی دارند.

 

نظرات کاربران
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.